Digitale ontwikkelingen die senioren niet kunnen bijhouden…

Heb gisteren de 2e contact gehad met ‘Student aan Huis’ en dat is mij uitstekend bevallen, maar totaal anders geworden dan ik ooit had kunnen voorzien. Goede en effectieve hulpverlening op afstand, omdat hij in mijn laptop kon meekijken, om de paginanummering manuscript aangebracht en geregeld te krijgen (erg moeilijke constructie, die ik niet direct in m’n vingers kan krijgen. Advies was om het bestaande lesmateriaal (brochures) bij Seniorweb te gaan gebruiken. Ik ga daar nu de cursus Word volgen.

Maar de 1e persoonlijke ontmoeting was gisteren in de bibliotheek hier omdat dan inkijken niet mogelijk is. Met de volgende grote schok: ik kreeg in de gaten hoe nieuwe smartphones zo ingewikkeld zijn geworden en zo afwijkend van de vorige dat mijn angst weer werd aangewakkerd voor die ‘innovaties’ van de telecom business waar programmeurs miljonairs worden. Ik bleek dus met mijn willekeurige zoekpogingen direct binnen 1 minuut al 10-tallen malware binnen te hebben gehaald.

Wat een schandalige technologie; en dus daarmee is direct het bewijs zichtbaar geworden dat senioren hierbij het spoor bijster raken. Deze student heeft dus alles opgeschoond en uitgelegd hoe ik het moet aanpakken. Mijn les: werk nooit met een smartphone dan alleen voor telefoongesprekken en route-aanwijzingen, maar werk thuis op de laptop voor alle overige zaken. Dat deed ik altijd al, maar nu heeft deze ervaring mij geleerd dat ze binnen 3 jaar weer vervangen moeten worden omdat ze nieuwe updates  niet aankunnen. De mijne was al 7 jaar oud en dan gaat het gegarandeerd mis.

Je moet dus zo’n nieuw apparaat noodgedwongen aanschaffen omdat die apparaten niet zijn opgewassen tegen alle tussentijdse nieuwe innovaties die aan de lopende band ontwikkeld blijven worden. Zucht… Prettig weekend!

14 gedachten over “Digitale ontwikkelingen die senioren niet kunnen bijhouden…”

  1. Ja het wordt er allemaal niet makkelijker op. En het zal nog moeilijker worden voor velen.
    Denk zelfs niet alleen voor senioren maar ook voor deze die niet echt met het internet vertrouwd zijn.

    Aum Shanti

    1. Daarmee ben ik het eens maar alleen wel de volgende vraag van mij: Ik vermoed dat alles wat buiten de senioriteit valt, dus onder de 65, voldoende zijn opgevoed en ervaring met internet hebben opgedaan. Eens?

      1. Ik ken er toch enkele die er niet mee vertrouwd zijn. Of alles nog graag op de oude manier doen. Zoals betalingen en noem maar op. We mogen niet vergeten internet zet eenzaamheid ook in de top 10. Mensen hebben op een andere manier contact met elkaar als vroeger.
        Dus ergens ben ik zowel eens als oneens. 😉

        Aum Shanti

      2. Het klopt dat enkelingen onder de middelbare leeftijd inderdaad helemaal niet uit de voeten kunnen en zelfs met betalingen niet, maar ik vermoed dat er persoonlijke frustraties en trauma’s dan aan de orde zijn. Overigens weet ik wel dat NL gemiddeld het meest gedigitaliseerde land binnen de EU is (97% heeft een aansluiting op het web). En met echte eenzame mensen zonder partner en vrienden, komen dan ook automatisch buiten het internet, en hebben dan ook geen vriendenkring. Tja, hoe zij dan leven weet ik ook niet.

      3. Of gewoon geen zin hebben om zich erin te verdiepen.
        Ach weet je eigenlijk houdt het ons jong. Maar soms houdt het ook wel eens op. En zegt men maar al te vaak. Als ik het nodige kan doen dat is belangrijk.

        Aum Shanti

      4. Daar ben ik volledig eens mee. Het is juist durven om iets te doen. En slaag het tegen dan heb je iets geleerd en doet men het de volgende keer wel anders. 😉

        Aum Shanti

      5. Ik dat net ook na te denken over die 3% in mijn land zonder internet, maar wat we ons daarbij moeten voorstellen… Daarover nooit iets gelezen in de krant of onderzoeksrapporten. Zijn het onmaatschappelijken, kluizenaars of principiële worstelaars met de techniek? …

Plaats een reactie