Samenvatting van het boeddhistische begrip Leegte; dus los van het bijbelse scheppingsverhaal in Genesis waarin de leegte beschreven staat; dat is schijnbare leegte vanwege de aanwezige, maar onzichtbare scheppingsenergie

*Voor alle zekerheid geef ik hierbij mijn eigen samenvatting van het gesprek dat ik mijn vriend en boeddhist Shivatje heb gevoerd, naar aanleiding van dit begrip dat in alle wereldwijde religies speelt, maar nergens precies omschreven staat. Vandaar dat ik over de boeddhistische invulling van dit begrip overleg heb gehad met genoemde vriend.

Overigens nog een kanttekening: ik ben ervan overtuigd dat in onze duale wereld gaan leegte bestaat maar wel het verband tussen leegte enerzijds en vorm en een vorm van ‘onzichtbare’ werkelijkheden die schijnbaar leegte zijn en dus geen werkelijke leegte.

En tot slot een laatste kanttekening: geen enkele wijsheidsschool uit het verre verleden is volmaakt, noch perfect geformuleerd omdat alle het allemaal mensenwerk is geweest met alle inherente vergissingen vandien.

En in de transformatie naar de nieuwe tijd en nieuwe wereld waar nu nu naar op weg zijn, betekent ook dat al die bedoelde ‘scholen’ hun waarde hebben verloren, zodat niets uit de oude tijden nog een functie voor de wereldgemeenschap van vandaag kunnen hebben. Alles is illusie vanwege de onkenbare Liefde, naast het volmaakte Licht.

2 gedachten over “Samenvatting van het boeddhistische begrip Leegte; dus los van het bijbelse scheppingsverhaal in Genesis waarin de leegte beschreven staat; dat is schijnbare leegte vanwege de aanwezige, maar onzichtbare scheppingsenergie”

Plaats een reactie